Kedi Ve Köpeklerde Endoparazit

ENDOPRARAZİT ( İÇ PARAZİTLER)

Kedi ve köpeklerde iç parazit
En sık görülen iç parazitler, askarit, kancalı kurtlar, ve tenya denilen bağırsak kurtlarıdır. Ayrıca giardia isospora gibi protozoonlar da bağırsak hücrelerinde gelişir. Ancak biz şu an bağırsak kurtlarından bahsedeceğiz. Bağırsak kurtları genel olarak mide bağırsak sisteminde gelişen, ciddi enfesksiyonlarda toksikasyon hatta ölümle sonuçlanan klinik semptomlarla seyredebilir. Özellikle yavru kedi ve köpeklerde ciddi enfeksiyonlar gelişebilir. Bulaşma genellikle yumurta veya kistlerin ağız yoluyla alınıp, ilgili organda çoğalmasıyla olur. Ancak gebelik öncesinde parazit uygulaması tam olmayan anneler de plasenta ya da süt yoluyla yavrulara aktabilir. Yumurta ve kistler enfekte hayvanların dışkısıyla diğer kedi ve köpeklere direkt ya da çim, kum kabı gibi çevreye bulaşıp indirekt alınabilir. Yine bizler de bu yumurta ve kistleri ev ortamına taşıyabiliriz. Yumurta veya kistleri alan yavru veya yetişkin kedi köpeklerde karın şişliği, kusma, ishal, kanlı dışkı, anemi, halsizlik, iştahsızlık, karın ağrısı, kambur oturuş, dehidrasyon klinik semptomlar arasında sayılabilir. Vücuda yerleşen parazitler kedi veya köpeğin besinlerine ortak olduğu için gelişim ve kilo alımlarına engel olabilirler. Tedavi genellikle görülen klinik semptomların şiddetine göre farklılık gösterir. Yavru ve yetişkin kedi köpeklerimizin paraziter uygulamaları eksiksiz ve doğru bir takvimle uygulanmalı özellikle enfeksiyon riskinin yoğun olduğu yaz döneminde kesinlikle ihmal edilmemelidir.