Aşılama Ve Önemi

Aşılama ve Önemi

Köpeklerde Ve Kediler Aşılamanın Önemi ve Aşılama Programı

Aşılama tüm canlılar için tedavisi mümkün olmayan veya tedavisi güç durumlar ortaya çıkartacak hastalıklar için koruma amaçlanan uygulamalardır. Kedi ve köpeklerde uygulanan aşılama programı ile hem minik canların hemde sizlerin sağlığı koruma altına alınmaya çalışılmaktadır.

Aşılı bir anne tarafından emzirilen kedi ve köpekler aşılı anne sütü aracılığı ile aldıkları maternal antikorlar ile bir takım hastalıklara karşı pasif bağışıklık kazanmış olur. Süt emme dönemi ardından kesilen anne sütü sonrası hastalıklara karşı bağışıklığın devam edebilmesi adına aşılama programına devam edilmesi gerekir. Bu noktada kedi ve köpeklerde farklı aşılama programları oluşturularak sağlıkları koruma altına alınır.

Köpek aşılama programı:

*İç ve dış parazit uygulaması: Aşılama programına giriş esnasında yapılması gereken uygulamalardır. İç parazit uygulaması köpeğinizin bağırsak, karaciğer, kalbinde yaşayan parazitlerin hayat döngülerini kırarak dışkı yolu ile ölmüş şekilde atılmalarına yardımcı olur. Dış parazit uygulaması ile pire ve kenelere karşı aktif koruma amaçlanmaktadır. Dış parazit ilaç uygulamaları ile pirelere karşı 3 ay kenelere karşı ise 1 aylık bir koruma sağlanabilir. İlaç piyasasında farklı formüllerde ilaçlar bulunsa bile geneli bu şekilde çalışmaktadır.

Köpeklerinizin her 3 ayda 1 iç ve dış parazit uygulaması yapılması hayat boyu gerekmektedir. Bu uygulama hem onların hem sizin sağlığınız için önem taşımaktadır. Paraziterenfestasyonlarınbir çoğu onlardan sizlere geçiş yapabilmekte, iç ve dış parazit uygulaması ile bunun önüne geçiş yapılabilir.

*Karma aşılama: Karma aşılama ile tedavisi güç olan yüksek oranda ölümle seyreden bir takım hastalıklara karşı koruma amaçlanmaktadır. İçerisinde;

Parvoviralenterit-Kanlı ishal olarak bilinen hastalık. Viral etkenler bağırsaklara yerleşerek kanamalı dışkıya sebep olmaktadır. Hastalık %80 ölümle seyretmektedir.

Distemper-Gençlik hastalığı olarak bilinen hastalık. Viral etkenler sinir doku üzerinde geri dönüşü olmayan hasarlara yol açabildiği gibi solunum sistemi, sindirim sistemi gibi generalize sistem hasarlarınada yol açabilmektedir.

Parainfluenza-Viral kökenli solunum sistemi hastalığı. Bulaşıcıdır ve tedavisi zordur.

Canin Adenovirus tip 2-Viral kökenli karaciğer hastalığna sebep olur.

Leptospirosis-Bakteriyel kökenli kanamalı idrara sebep olan bir hastalıktır. İnsanlara da kolaylıkla bulaşabilir.

*Corona aşısı: Yavrularda kanamalı ishalle seyreden ve ölümle sonuçlanabilen, yetişkinlerde sulu kıvamlı inatçı ishalle seyreden, ölümle sonuçlanabilen bulaşıcı ve tedavisi zor bir hastalığın aşısıdır.

*Bronşin aşısı: BordetellaBronchiseptica bakterisi tarafından oluşturulan, alt solunum sistemine yerleşen ve tedavisi uzun ve yorucu olan bir hastalığa karşı koruma amaçlanan aşıdır.

*Kuduz aşısı

Bahsi geçen aşılar köpek aşılama programı içerisinde olmazsa olmaz denebilecek aşılardır. Bunun yanı sıra Lyme, mantar, tetenoz aşılarıda aşılama programı içerisinde yer alabilmektedir.Yavru köpeklerde aşılama programı başlarken kuduz dışındaki aşılar başlangıçta ikişer doz uygulanır. Yaşını almış köpeklerde son aşı uygulaması üstüne 1 yıl geçtikten sonra birer doz karma, kuduz, corona ve bronşin tekrar aşıları yapılarak hayat boyu aşılama programı devam eder. Kangal, Rottweiler, GermanShepherd gibi bir takım saf ırklar küçük yaşta bağışıklık sistemi çok güçlü olmaması sebebi ile hekimin tercihine bağlı olarak karma aşılama üç doz şeklinde uygulanabilir. Aşılama programı içerisinde köpeklere uygulanan tekrar aşıları arasında en az 14 gün olmadır.

Köpeklerde;

8 Haftalık yaş: İç ve dış parazit

9 Haftalık yaş: 1. Karma aşılama

11 Haftalık yaş: 1.Corona ve 1.Bronşin aşılama

13 Haftalık yaş: 2. Karma ve kuduz aşılama

15 Haftalık yaş: 2.Corona ve Bronşin aşılama

Kedi Aşılama Programı

*İç ve dış parazit uygulaması: Aşılama programına giriş esnasında yapılması gereken uygulamalardır. İç parazit uygulaması kedilerin bağırsak, karaciğer, kalbinde yaşayan parazitlerin hayat döngülerini kırarak dışkı yolu ile ölmüş şekilde atılmalarına yardımcı olur. Dış parazit uygulaması ile pire ve kenelere karşı aktif koruma amaçlanmaktadır. Dış parazit ilaç uygulamaları ile pirelere karşı 3 ay kenelere karşı ise 1 aylık bir koruma sağlanabilir. İlaç piyasasında farklı formüllerde ilaçlar bulunsa bile geneli bu şekilde çalışmaktadır.

Kedilerinizin her 3 ayda 1 iç ve dış parazit uygulaması yapılması hayat boyu gerekmektedir. Bu uygulama hem onların hem sizin sağlığınız için önem taşımaktadır. Paraziterenfestasyonlarınbir çoğu onlardan sizlere geçiş yapabilmekte, iç ve dış parazit uygulaması ile bunun önüne geçiş yapılabilir.

*Karma Aşılama: Karma aşılama ile tedavisi güç olan yüksek oranda ölümle seyreden bir takım hastalıklara karşı koruma amaçlanmaktadır. İçerisinde;

FelinePanleukopeniaVirus-Gençlik hastalığı: Kedilerde %80 ölüme sebep olan, ishal kusma ile seyreden viral kökenli hastalıktır.

FelineHerpesVirus: Kedilerde solunum sistemi enfeksiyonuna sebep olanviral kökenli hastalık. Göz ve burun akıntısı ile seyreder tedavi süreci uzundur.

FelineCalicivirus: Kedilerde solunum sistemi enfeksiyonu ve ağız mukozasında yaralarla seyreden tedavisi oldukça güç olan viral kökenli hastalıktır.

*FelineLeukemiaVirus-Lösemi aşısı: Bağışıklık sistemi yetersizliği ve neoplastik hastalılara neden olan viral kökenli bir hastalıktır.

*Kuduz aşısı

Bahsi geçen aşılar kedi aşılama programı içerisinde olmazsa olmaz denebilecek aşılardır. Bunun yanı sıra mantar vetetenozaşılarıda aşılama programı içerisinde yer alabilmektedir. Yavru kedilerde kuduz dışındaki aşılar başlangıçta ikişer doz olacak şeklide uygulanır. Yaşını almış kedilerde, son aşı uygulaması üstüne 1 yıl geçtikten sonra birer doz karma kuduz ve lösemi tekrar aşıları yapılarak hayat boyu aşılama programı devam eder. Aşılama programı içerisinde kedilere uygulanan tekrar aşıları arasında en az 14 gün olmadır.

Kedilerde;

8 Haftalık yaş: İç ve Dış parazit